Rengetegen végeztek ingatlanfelújítást az elmúlt öt évben, azonban közülük meglepően sokan nem gondoltak arra, hogy a lakásbiztosításukban is lekövessék ezt – derül ki a CIG Pannónia Biztosító online felméréséből. A többség biztosítási alkuszon keresztül szerződött erre a szolgáltatásra, és évente kevesebb mint 75 ezer forintot költ rá.

Az otthonunk kulcsszerepet játszik a legtöbbünk életében és ezt megerősítették a CIG Pannónia Biztosító online kérdőívét kitöltők is. A válaszadók 59,1 százaléka jelezte, hogy az otthona az egyik legfontosabb helyszíne az életének, míg kicsit több mint ötödük arról számolt be, hogy egész életében azért dolgozott, hogy saját ingatlana legyen, ezért bármit megtesz a védelme érdekében.

A felmérésben résztvevők 57 százaléka vett fel hitelt, hogy saját otthonhoz jusson ő vagy a családja; 35 százalékuk azonban ezt kölcsön nélkül is meg tudta oldani, 8 százalékuk pedig nem saját ingatlanban él. A válaszadók túlnyomó többsége, 88,3 százaléka rendelkezik lakásbiztosítással. A felmérés tanulsága szerint a legtöbben biztosítási alkusz közreműködésével vásárolnak ilyen szolgáltatást, egészen pontosan a válaszadók 52 százaléka jelezte ezt. 27,7 százalékuk bankfiókban, banki ügyintéző segítségével kötött lakásbiztosítást, a felmérést kitöltők közel ötöde pedig online tette ezt meg. A lakásbiztosítással rendelkezők 70 százaléka évente 75 ezer forintnál kevesebbet költ a szolgáltatásra, 16,2 százalékuk 75 és 100 ezer forint közötti összeget fordít erre a célra. Mindössze 6,8 százalék azok aránya, akik évente 100 forintnál is többet szánnak lakásbiztosításra, és majdnem ugyanannyian voltak azok, akik nem tudták megmondani, hogy mennyibe kerül számukra ez.

Tombolt a felújítási láz, de ez nem látszik a biztosításokon

A CIG Pannónia Biztosító online felmérésének egyik legfontosabb megállapítása, hogy az elmúlt öt évben rengetegen vágtak bele jelentősebb lakásfelújításba. A komfort és funkcionalitás szintjét emelő felújítást (fürdőszoba, konyha stb.) a válaszadók 16,4 százaléka hajtott végre, 12,7 százalékuk jelezte, hogy a nyílászárókat cserélte le, illetve a fűtést korszerűsítette; 6,6 százalék klímaberendezést üzemelt be, 4,1 százalék pedig napelemeket telepített. A felmérést kitöltők 27,8 százaléka pedig ezek közül többet is elvégzett az elmúlt években.

Meglepően magas azonban azok aránya, akik az ingatlanuk értéknövekedését nem követték le a biztosításukban. A válaszadók mindössze 40 százaléka jelezte biztosítójának, hogy felújítást végzett, további 15,1 százalék pedig az ingatlanpiacon tapasztalható áremelkedés miatt ellenőrizte biztosítását. Ugyanakkor a válaszadók kicsit több mint negyedének eszébe sem jutott, hogy intézkedjen ennek kapcsán, míg 19,1 százalékának ugyan megfordult már a biztosítás felülvizsgálatának kérdése, de még nem tette ezt meg.

Vegyes tapasztalatok az időjárás okozta károk kapcsán

Az utóbbi években egyre gyakoribbak a szeszélyes időjárásról szóló beszámolók és viszonylag sokakat érintett ez a probléma a felmérésben részt vevők közül is. A túlnyomó többségnek szerencséje volt, a válaszadók 80 százalékának nem volt időjárás okozta kára az elmúlt egy évben, viszont 11,4 százalékuknak beázott az otthona, 4,5 százalékuk tetőkárról számolt be, valamivel 4 százalék fölött volt azok aránya, akiknél üvegkár volt, 2,5 százalékuknál nyílászáróban esett kár, 0,8 százalékuknak pedig idegen tárgy dőlt a tulajdonára.

Azok közül, akik kárt szenvedtek az időjárás miatt, minden harmadik válaszadó számolt be arról, hogy használta a biztosítását és a biztosító minden felmerült költségét fedezte. Mintegy ötödük esetében a biztosító részben fedezte a költségeket, tizedük viszont azzal szembesült, hogy a biztosító kevesebb költséget fedezett, mint gondolták. Az időjárási kár által érintettek valamivel több mint ötödének nem volt biztosítása és meglepően magas, 10 százalék volt azok aránya, akik azért nem használták a biztosításukat, mert eszükbe sem jutott, hogy megtehetnék ezt.

Ahogyan az a felmérésünkből is jól látszik, az elmúlt években a hazai lakosság jelentős része végzett komolyabb lakásfelújítást. Ugyanakkor sokat kell még fejlődni a tudatosság kapcsán a biztosítások vonatkozásában, hiszen igen magas azok aránya, akik az értéknövekedést nem követték le biztosításukban. Ez pedig egy káresemény kezelése során kellemetlen meglepetéseket okozhat az érintetteknek. Éppen ezért azt javasoljuk, hogy legalább évente egyszer, akár biztosítási alkusszal, vagy más szakemberrel vegyék át a lakásbiztosításuk részleteit az ingatlantulajdonosok, és ha kell, módosítsák azt, hogy tükrözze az otthonuk valós értékét” – hívta fel a figyelmet Kőrösi Zoltán, a CIG Pannónia Biztosító értékesítési vezérigazgató-helyettese.