Jövő év február 1-jével az eddig időalapú autópálya matricával közlekedő autóbuszok is átkerülnek a használatarányos útdíjfizetésbe. A változtatással uniós kötelezettségnek tesz eleget Magyarország – tájékoztatott a https://obu.utdij.hu/ portál.
A módosítással összefüggésben csökkenhet az utakon a környezetszennyező személyszállító járművek és a Magyarországot csak az olcsósága miatt tranzitként használó külföldi buszok száma is, mivel az üzemanyagon kívül az új útdíj a matricánál magasabb költségelemet jelent majd.

A díjfizetés alapja a megtett kilométer, az emissziós besorolás és a tengelyszám lesz, amelyekhez – új tételként – hozzáadódik a levegő- és zajszennyezéshez kötött külsőköltség-díj is.
A díjfizetési kötelezettség 7400 km-nyi úthálózatot érint, amely új szakaszokkal is kibővül, többek közt az M0-ás autóút eddig díjmentes, déli szektorával.
Az autóbuszok üzemeltetői akár az interneten is meg tudják venni az úgynevezett viszonylati jegyeket, de ennek számos hátránya van (nem térhet le a kiválasztott útról, maximum öt köztes állomást iktathat be stb.).
Kényelmesebb és megbízhatóbb fedélzeti egység (OBU) használata. Ez alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a hibázást, ezáltal a büntetéseket és lehetőség van az utólagos fizetésre is – írták.