A magyar autósok többsége továbbra sem bízik az elektromos autókban – derül ki a Kovács Autóalkatrész Kft. több mint 1500 fő bevonásával készült kutatásából. A válaszadók 96 százaléka jelenleg nem használ villanyautót, 78 százalékuk pedig kifejezetten nem örülne, ha a jövőben kizárólag ilyen járművek közlekednének az utakon. A legfőbb aggályok a korlátozott hatótáv (76,8%), az akkumulátorok élettartama (65,3%) és a szervizhálózat hiányosságai.

Gyakorlati félelmek állnak a bizalmatlanság mögött
Kovács István, a cég ügyvezetője szerint a tartózkodás nem ideológiai, hanem gyakorlati eredetű: a vásárlók egyszerűen nem látják biztosítottnak, hogy a technológia a mindennapokban megbízhatóan működjön. A bizonytalanságot ráadásul árérzékenység és környezeti kételyek is erősítik.
A legtöbb magyar nem költene rá
A felmérésből kiderül, hogy a vásárlási hajlandóság minimális. A megkérdezettek 60 százaléka legfeljebb 10 millió forintot adna egy villanyautóért, 27,8 százalék viszont egyáltalán nem költene rá. A középkategóriás modellek (10–15 millió forint) iránt mindössze a válaszadók 11,7 százaléka érdeklődne.
„Az ár a legnagyobb akadály. Az autósok többsége csak akkor váltana, ha a villanyautók ára a hagyományos modellek szintjére csökkenne” – fogalmazott Kovács István.
Márkák közötti bizalmi sorrend
A válaszadók a Toyotát (23,8%) és a kínai BYD-t (18%) tartják a legmegbízhatóbbnak az elektromos autózásban. A Tesla (15,1%), a Volkswagen (7,4%) és a Volvo (4,4%) lemaradva követik őket. A kutatás szerint a vásárlók nem a radikális újításokat, hanem a kiszámíthatóságot és a stabil szervizhátteret keresik.
Környezetvédelem: másodlagos szempont
Az autósok mindössze 10 százaléka tartja teljesen környezetbarátnak a villanyautókat, 39,4 százalékuk közepesen „zöldnek”, míg minden hatodik válaszadó egyáltalán nem hisz azok előnyeiben. Ugyanakkor 59,7 százalék fontosnak tartja, hogy az elektromos járművek alkatrészei újrahasznosíthatók legyenek – tehát a fenntarthatóság iránti igény megjelenik, de erős fenntartásokkal.
Akkumulátor és szerviz: komoly aggodalmak
A hajtóakkumulátor amortizációját a válaszadók több mint 83 százaléka tartja jelentős kockázatnak. Emellett 65 százalékuk úgy gondolja, hogy az elektromos autók karbantartása veszélyesebb, mint a hagyományos autóké.
„Ez nem elutasítás, hanem tudatos óvatosság. A magyar autósok kivárnak, amíg a technológia bizonyítja, hogy hosszú távon is megbízható” – hangsúlyozta Kovács István.