A kínai BYD megerősítette: minden a tervek szerint halad szegedi gyárának építése kapcsán, a gyártás elindítását továbbra is 2025 végére ütemezik. A vállalat ezzel nem csupán első európai autógyárát hozza létre Magyarországon, de tovább erősíti hosszú távú elköteleződését is az európai és magyar piac iránt.
A BYD Hungary közlése szerint a szegedi üzem csúcskapacitása továbbra is évi 300 ezer jármű lesz, és ezzel az egyik legnagyobb elektromosautó-gyártó bázissá válhat a kontinensen. A projektben jelenleg több mint 150 magyar és európai beszállító minősítése zajlik, ami a helyi ellátási lánc megerősítését szolgálja.

A kínai gyártó tervei változatlanok – ezt Joó István kormánybiztos, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) vezérigazgatója is megerősítette, reagálva az utóbbi hetekben felröppent sajtóértesülésekre. Mint hangsúlyozta: a BYD „kitart Magyarország mellett”, és nem módosított a gyár megvalósításának vagy a termelés felfuttatásának ütemtervén.
224 tárgyalási forduló és több ezer munkahely
A beruházásról szóló döntés 2023 decemberében született meg, miután a kínai vállalat 224 tárgyalási forduló után végül Magyarország mellett tette le a voksát. Az építkezés a 300 hektáros szegedi ipari területen 2024-ben indult el, és a gyár várhatóan több ezer, magas hozzáadott értékű munkahelyet hoz létre.
A BYD Magyarország iránti elköteleződését az is jelzi, hogy európai üzleti központját a hollandiai székhelyről Budapestre költözteti. Ez az átszervezés önmagában legalább kétezer magasan képzett szakember – köztük marketingesek, HR-esek és adatelemzők – számára jelent majd új karrierlehetőséget a fővárosban.
Két kutatás-fejlesztési projekt is indul
A vállalat májusban két jelentős K+F beruházást is bejelentett, összesen 250 millió euró értékben, hazai egyetemekkel együttműködésben.
- Az egyik projekt (105,1 millió euró) célja egy mesterséges intelligenciára épülő vezetéstámogató rendszer kifejlesztése, amely képes valós időben elemezni a közlekedési helyzeteket, és ennek alapján „tanulni” az optimális vezetési viselkedést.
- A másik, 141 millió eurós fejlesztés a hajtáslánc-technológia továbbfejlesztésére, valamint az elektromos járművek teljesítményének és energiahatékonyságának növelésére irányul.
Komáromban is bővít a BYD
A szintén Magyarországon található, már 2017 óta működő komáromi gyár is új lendületet kap: a meglévő elektromos buszgyártás mellett hamarosan elektromos meghajtású teherautók is készülnek majd itt. Ez a fejlesztés 620 új munkahelyet teremt a térségben, és tovább szélesíti a BYD hazai gyártási portfólióját.
Egy globális szereplő nyomában
A 2003-ban alapított BYD Auto, a BYD multinacionális technológiai vállalat autóipari részlege, a világ egyik legnagyobb elektromosjármű-gyártója. A vállalat úttörőként teljesen leállította a belső égésű motorral szerelt autók gyártását, és kilenc egymást követő évben vezette a tölthető személygépkocsik eladásait Kínában.